середа, 8 квітня 2020 р.

Патріотичне виховання дітей дошкільного віку засобами зображувальної діяльності


«Патріотизм – серцевина людини, 
основа її активної позиції». 
В.О. Сухомлинський
Патріотизм (з грецької patris - батьківщина) – це любов до Батьківщини відданість їй і своєму народу, один із найсуттєвіших показників моральності людини.
Проблема громадянина – патріота стара, як світ. Вона постала перед людством тоді, коли виникла перша держава.  Патріотичне виховання створює передумови громадянської поведінки в подальшому.
Любов до Вітчизни починається з любові до своєї Малої Батьківщини – місця, де людина народилася, з її родини.
Як зауважує український видатний педагог Г. Ващенко – діти дошкільного віку органічно «зростаються»  зі своєю родиною, природою, мовою, світоглядом, традиціями та звичаями рідного краю, а тому неусвідомлені почуття до рідного довкілля стають підґрунтям справжнього патріотизму.
В нашій країні зростають вимоги до виховання підростаючого покоління. Тому в Доктрині розвитку освіти України метою поставлено створення умов для розвитку і самореалізації кожної особистості як громадянина України, розвитку цінностей громадянського суспільства, громадянина консолідованої політичної нації, громадянина суспільства, яке будується на засадах демократії і незалежності держави. Тож і в Законі України «Про дошкільну освіту», однією із найважливіших педагогічних задач, є виховання у дітей любові до України, шанобливого ставлення до родини, поваги до народних традиції, звичаїв, державної мови, національних цінностей українського народу, а також цінностей інших націй і народів, свідомого ставлення до себе та довкілля.
Базовий компонент дошкільної освіти, як стандарт, визначає ознайомлення дітей з поняттями «держава», «народ», «людство», з правами та обов’язками громадян України. Концепція дошкільного виховання передбачається розвиток у дітей національної культури, яка є внеском в загально людські надбання демократичності, гуманізму, совісті, честі, гідності, виховання дітей на історичному минулому, яке формує в них духовність, патріотизм.
          В роботі з питань патріотичного виховання й духовності педагоги мають можливість широко використовувати саме зображувальну діяльність, оскільки саме зображувальна діяльність – один уз самих доступних і зрозумілих засобів для дошкільнят.
Так наприклад, після екскурсій по місту, можна запропонувати малюкам відобразити побачене, свої враження на папері. Малюючи,  діти розповідають чому вони малюють те чи інше, вкладаючи в свої малюнки і свою розповідь гордість за рідне місто. Так само, вивчаючи символіку, діти малюють національний прапор і герб. Вкладаючи свою гордість і повагу до захисників Батьківщини, дошкільнята залюбки малюють малюнки, передаючи в них рідну природу, домівку, обов’язково, прикрашені українським прапором.
Свою любов до батьків, рідних діти передають під час малювання портретів мами, тата, дідуся, бабусі, зображенні сім’ї. Під час малювання сім’ї, діти чують розповідь про повагу в сім’ї, пошану до старших, яка раніше виражалась на Україні у звернені на «Ви».
А як стараються малята передати в своїх малюнках красу рідної природи, навколишнє середовище! Особливо це їм вдається, використовуючи нетрадиційні техніки малювання. Адже саме, малюючи квіти, дерева, пейзажі, тваринок, діти передають свою  любов до прекрасного, до рідного краю.
Також великого значення в розвитку духовності, патріотичних почуттів, моральних якостей мають заняття з декоративного малювання. Адже всім відомо, що декоративно-прикладне мистецтво займає важливу роль у вирішені завдань, як художнього, так і особистісного розвитку, громадянського і духовного становлення підростаючого покоління.
Останнім часом в Україні активізувалась увага до висвітлення питань духовної культури. Декоративне малювання безпосередньо входить у сферу духовної культури народу. Змістовна краса декоративного мистецтва потрібна людям. На заняттях з декоративного малювання дошкільнята ознайомлюються з кращими зразками українського народно – прикладного мистецтва, вивчають побудову узору, самі складають узори, підбирають кольори для оздоблення предметів. В  творах декоративного мистецтва безпосередньо видно любов до Батьківщини, традицій народу. Використання на заняттях вишивок, мережива, кераміки з розписом, деревяних писанок, декоративних іграшок збуджує цікавість малят. Розглядаючи і обговорюючи зразки творчості, ми доводимо, який талановитий наш народ і як збагачується тематика творчості.
Чимало педагогів, учених, художників, мистецтвознавців вивчали й аналізували український розпис і пропонували різні варіанти навчання розписам дітей. Один із варіантів навчання і виконання дітьми петриківського розпису дає вчитель Петриківської школи В. Соколенко. Він прихильник навчання дітей розпису з наймолодшого віку, відразу фарбами із визначенням кольорів та композицій, поєднуючи традиційні методи і прийоми з нетрадиційними техніками (пальчиком, долонькою, ватними паличками, тичками, квачиком з тканини, гофрованим картоном, та ін..), що значною мірою спрощує роботу малюків, а отже викликає емоційний настрій.
Всі ці та інші методи можна використовувати в педагогічній практиці на різних заняттях, але обов’язково остаточний вибір потрібно залишати за дітьми. Тоді дітлахи перенесуть всі свої почуття до українських традицій, до своєї сімї, до свого краю, рідної природи у свої малюнки. Цим самим підтверджуючи любов до країни, в якій вони живуть, до свого народу, до Батьківщини.



 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар